Didaktisk del

I arbeidet mitt med utviklingen av bildebok, fra tekst, ide, skisser, fotografering og redigering til ferdig produkt har jeg selv vært innom flere av kompetansemålene i Kunst og Håndværk. De erfaringene jeg har fått, kan jeg ta med meg når jeg skal planlegge undervisning i fremtiden. De aller fleste skolene har egne lokale læreplaner der de har operasjonalisert ned kompetansemålene til læringsmål for timen, perioden eller en gitt oppgave.

Jeg skal nå presentere noen eksempler på kompetansemål i visuell kommunikasjon som jeg har vært innom i denne bildebokoppgaven. Etter 7 trinn, visuell kommunikasjon står det: «bruke fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy”. Her kan elevene arbeide med bildets oppdeling, forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn. For å kunne skape dybde, bør det som er i bakgrunnen være mindre enn det som er i mellom – og forgunnen. Hva slags farger de bruker og hvordan størrelsen på de ulike elementene i bildet har innvirkning på det endelige uttrykket. Elevene kan for eksempel lage et bilde med fargekontraster og et med valgfrie farger, for så å sammenligne de uttrykkene de får. Akkurat slik som jeg har gjort i bildebokoppgaven.

I oppgaven min brukte jeg Gimp til å redigere bildene, noen bilder speilvendte jeg, andre bilder endret jeg vinkel eller skalerte osv.. Dette arbeidet kunne jeg også satt sammen med kompetansemålet: “fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt” (Udir, 2015). I denne sammenheng kunne vi også ha snakket om fugle og froskeperspektiv når man fotograferer. Hva skjer når man legger seg på bakken og tar bilde? Og hva skjer når man tar bilde av noe, når man står høyt oppe og ser ned? Hvilke utrykk gir de ulike utsnittene?   Jeg har flere eksempler bildeboka mi der jeg har brukt utsnitt.

Kompetansemål etter 10 trinn: “bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram” og “dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner” (Udir,2015). Elevene kan gjøre det samme som jeg gjør som student, opprette sin egen blogg der de kan dokumentere prosessen sin. De aller fleste elevene i dag har telefon med kamera. På den skolen jeg jobber har elevene valgfri fordypning i kunst og håndværk på 10. trinn. De arbeider da med det materialet de selv ønsker. Til slutt skal de lage en prosesslogg. I steden for å dokumentere arbeidet i en presentasjon, kunne elevene ha gjort det på en blogg. Elevene skal også lære seg å bruke de ulike funksjonene et bilderedigeringsprogram, da kan de lært seg å bruke Gimp fordi det er et gratis bilderedigeringsporgram som mange skoler bruker. Liv Merethe Nielsen skriver i boka Fagdidaktikk for kunst og håndverk at “ Barn og unge får roller som både mottaker av visuell informasjon og som produsenter av visuelt budskap. Oppøvelsen av denne visuelle kompetansen innebærer å utrykke ferdigheter og refleksjoner over kvaliteter ved egne og andres visuelle utrykk”.   Jeg tenker at det er meget viktig at eleven oppøver seg denne kompetansen, nettiopp fordi de er mottakere av store mengeder visuel kommunikasjon hver eneste dag.

Kilder:

http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal?arst=98844765&kmsn=-1654775316

Liv Merete Nielsen, Fagdidaktikk for kunst og håndverk.

Legg igjen en kommentar